تحولات لبنان و فلسطین

دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم‌ خانگی ایران گفت: مطابق سند جامع صنعت لوازم‌ خانگی، صادرات سالانه یک میلیون دستگاه لوازم‌ خانگی بزرگ در افق چشم‌انداز ۱۴۰۴ پیش‌بینی شده است.

صادرات یک میلیون دستگاه لوازم خانگی تا ۱۴۰۴/ سرگذشت تولیدکننده داخل با خروج کره‌ای‌ها

به گزارش قدس آنلاین، سید حسین حسینی شاهرودی در نشست بررسی سند جامع صنعت لوازم خانگی کشور با اشاره به برخی چالش‌های مهم این صنعت، گفت: در بخش‌های تولید، توزیع، واردات، قاچاق و ورود دلالان چالش‌های مختلفی برای صنعت لوازم خانگی وجود دارد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر پیش نویس طرح عملیاتی توسعه صنعت لوازم خانگی کشور در وازرت صمت تدوین شد و با کمک ۵ انجمن صنفی کامل شده است، گفت: بعد از ویرایش نهایی و نظر وزیر جدید صمت شاهد ابلاغ آن خواهیم بود.

شاهرودی افزود: در سند جامع صنعت لوازم‌خانگی، صادرات سالانه حداقل یک میلیون دستگاه لوازم‌خانگی بزرگ در افق چشم‌انداز ۱۴۰۴ پیش‌بینی شده است.

وی ادامه داد: یکی از نابسامانی‌های ما ناشی از عدم انسجام سیاست‌های اقتصادی در کشور است. گاهی بین دولت‌ها تناقض بوده و گاهی در درون دولت این تناقض وجود داشته است. اوج اختلافات را در دولت یازدهم و دوازدهم شاهد بودیم که هیچ تلاشی برای ایجاد این انسجام صورت نگرفت. سیاست‌های به کار گرفته شده در آن دوره باعث شد که هم امکان سرمایه‌گذاری داخلی گرفته شود و هم امکان سرمایه گذاری خارجی. بی توجهی به قوانین مجلس در حوزه اقتصاد و عدم رفع موانع قانونی تولید بیشترین آسیب را وارد کرد.

وی افزود: بیشترین موانع درحوزه پولی، بانکی، مالیاتی و تامین اجتماعی وجود دارد که ۷۰ درصد موانع را شامل می‌شود. ۳۰ درصد دیگر موانع هم در حوزه انرژی، تجارت و تامین منابع است.

شاهرودی با بیان اینکه در سال‌های گذشته الزامات لازم برای رویارویی با جنگ اقتصادی مهیا نشد، گفت: ما در شرایط جنگ اقتصادی قوانین‌مان را به روز نکردیم که با شرایط جدید تطبیق کند. از جمله این قوانین، قانون پولی و بانکی است که مربوط به سال ۱۳۵۲ است و یا قانون بانکداری نیز که مربوط به سال ۱۳۶۲ می‌شود، اما با آمدن دولت سیزدهم و شعارهایی که رئیس جمهور مطرح کردند، امیدواری‌های زیادی به وجود آمد که در گام دوم انقلاب شاهد تحول بنیادی در عرصه‌های مختلف، به ویژه عرصه اقتصادی باشیم.

وی افزود: در شرایط تحریم‌های ظالمانه شاهد این بودیم که بسیاری شرکت‌های خارجی با حمایت‌ دولت اجازه پیدا کردند، بدون انتقال تکنولوژی کالاهای ساخته شده خود را به ایران صادر کنند و هزینه‌های بسیاری کردند که ذائقه مصرف کننده را به سمت مصرف کالای خارجی سوق دهند و تولید داخلی را ضایع کنند.

وی با بیان اینکه هم اکنون چشم‌انداز و اهداف صنعت لوازم خانگی تا سال ۱۴۰۴ تدوین شده است، گفت: در این زمینه بحث رقابت‌پذیری در مقیاس‌های بین‌المللی در چارچوب این چشم‌انداز دیده شد که از جمله آن می‌توان به افزایش سهم بازار از کشورهای منطقه، استفاده از فناوری‌های بومی و ملی مبتنی بر فناوری‌های هوشمند، فرهنگ سازی برای خرید کالای ایرانی و مبارزه با قاچاق کالا اشاره کرد.

شاهرودی با بیان اینکه در ۸ سال گذشته توفیقی در خصوص جذب سرمایه به دست نیاوردیم، گفت: اگر قرار بود کشورهای دنیا بیایند و صنعت ما را توسعه دهند، چرا این اتفاق رخ نداد؟ آن‌ها آمدند صنعت مونتاژ را در کشور پایه‌گذاری کردند و مردم را به خرید کالای خارجی عادت دادند، اتفاقی که به ضرر صنایع داخلی از جمله صنعت لوازم خانگی بود. بعد هم دیدیم که در شرایط تحریم بساط‌ شان را جمع کردند و از کشور رفتند، چون تکنولوژی وارد نشده بود.

وی افزود: ما در زمان تحریم بنزین طی سال‌های ۹۰ و ۹۱ شرایط سختی برای تامین بنزین داشتیم، ولی با توسعه پالایشگاه‌ها نه تنها خودکفا شدیم، بلکه به صادرکننده هم تبدیل شدیم. برای همین خودشان تحریم بنزین را برداشتند. در لوازم خانگی هم خواستند این صنعت را زمین بزنند، اما وقتی برندهای خارجی از کشور رفتند دیدیم که تولید داخلی ما روز به روز به لحاظ کیفیت و کمیت رشد کرد، حتی در بعضی از محصولات عمق ساخت داخل از ۳۰ درصد به ۷۰ درصد رسید.

وی ادامه داد: در این ایام تولیدکنندگان ما خودشان را به سطحی رساندند که محصول‌شان قابل رقابت با کالای خارجی باشد. اگر ما به دنبال استقلال اقتصادی هستیم، همه باید در مسیری حرکت کنیم که تولید داخلی حمایت شود.

دبیر انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی ایران با بیان اینکه نمی‌توان صنعت لوازم خانگی را با صنعت خودرو به لحاظ حمایت‌های دولتی مقایسه کرد، گفت: صنعت خودرو از ابتدای خود توسط دولت حمایت شده است. دو کارخانه هم بیشتر نبوده است. ما اگر در این چند سال مشکل ارزی نداشتیم واردات خودرو در این چند سال هم انجام می‌شد. آیا در مورد خودرو درهای باز باعث شد که کیفیت خودروی داخلی بالا برود و قیمت‌های ما کاهش پیدا کند؟ صنعت لوازم خانگی ما نه دو شرکت بلکه ۱۵۰۰ شرکت هستند که ۵۰۰ شرکت آن فعال است. این شرکت‌ها با داشتن چندین هزار کارگر امروز می‌توانند ادعا کنند که کشور را از واردات بی‌نیاز کنند.

وی با اشاره به ضرورت ورود دانش فنی و تکنولوژی به کشور، تصریح کرد: ما مخالف حضور برندهای خارجی و سرمایه‌گذاری در کشور نیستیم. خارجی‌ها باید بیایند عمق ساخت داخل ما را در نظر بگیرند. از طریق سرمایه‌گذاری هم می‌توانیم به ساخت داخل عمق ببخشیم و هم نیاز داخل را برطرف کنیم. ما موافق سرمایه‌گذاری مولد با ریسک حداقلی هستیم.

وی با اشاره به مشکل رقابت‌پذیری در صنایع داخلی، گفت: کالای داخلی گران فروخته نمی‌شود، بلکه گران تمام می‌شود، امروز قیمت مواد اولیه از مس و فولاد و پتروشیمی چندین برابر شده است. قیمت ارز از ۳۵۰۰ تومان به ۲۷ هزار تومان رسیده و هزینه‌های دستمزد و کارگری در این چند سال چند برابر شده است.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.